Helhetsklinikken

+47 900 37 135

Adresse: Øvre Storgt. 43, 3018 Drammen (inngang bakgård). Ukentlig i Oslo etter avtale.
Hjemmebeh. hele østlandet etter avtale.

Drammen -Oslo

Helhetsklinikken

For bedre helse

AKUPUNKTUR - LASERAKUPUNKTUR
Akupunktur er en gammel kinesisk behandlingsform, som gjennom erfaring og moderne medisinsk forskning, viser seg å være en effektiv behandlingsmetode for mange problemstillinger i dag.

Akupunkturens smertedempende effekt er godt dokumentert ved at akupunktur stimulerer egenproduksjon av bl.a. endorfiner. Andre stoffer som blir frigjort, for eksempel serotonin, forklarer noe av den positive effekten akupunktur kan ha på personers psykiske tilstand. Forskning har også avdekket hvordan akupunktur stimulerer dannelsen av stoffer lokalt som virker utvidende på blodårene og dermed bedrer perifer sirkulasjon. Slik blir gjennomblødningen til muskulaturen bedre. Forskning viser også hvordan akupunktur stimulerer immunapparatet og har en rekke hormonelle effekter.

I kinesisk medisin ser en på kroppen som en helhet bestående av vitale organer som forbindes i et kretsløp av energibaner (meridianer). God helse forutsetter at kroppens energi (Qi), sirkulerer fritt og harmonisk i dette kretsløpet, mens sykdom blir sett på som en ubalanse i kroppens energisystem. I akupunktur bruker vi nåler, men også i økende grad laser for å få energien til å flyte fritt gjennom kretsløpet igjen.

Supplerende anvendes også moxa som er en varmebehandling av akupunkturpunkter med tørket burot, og kopping på samme måte. Slik stimulerer akupunktur kroppens egen evne til helbredelse. I
WHO har utarbeidet en liste over indikasjoner for akupunktur basert på klinisk forskning (WHO publikasjon fra 2002: ISBN 92 4 1545437 9).  Listen finner du her her
Kilde: www.akupunktur.no

Epigenetikk

Epigenitikk

EPIGENETIKK OG LIVSSTIL
Epigenetikk er vitenskapenen om samspillet mellom arv og miljø på et molekylært nivå. Epigenene er enkelt sagt molekyler som ligger tett på genene som regulerer hvordan disse(DNA-et) virker.

En rekke faktorer påvirker om epigenene holder oss friske eller gjør oss syke, på toppen av det er vi til en hvis grad ulik genetisk regulerbare av epigenene.

• Eksempel på faktorer er:
• Omsorg og trygghet vs. traumer
• Trygghet
• Kosthold/
• Miljøgifter/tungmetaller.

Sammenhengen mellom følelser og sykdom som kunne reguleres med behandling ble beskrevet i Kina i det 4. århundre f.kr. da teorien om de 5 elementer ble lansert.

Da hadde man oppdaget at for mye av en type følelser har tendens til påvirke noen organer mer enn andre, og at man ved bruk av akupunktur og urter kunne påvirkebåde kropp og psyke. Man viste ikke noe om genetikk eller epigenetikk på et molekylært nivå da, men man observerte mye av lovmessigheten rundt det.

Forskning på akupunktur og epigenetikk:
55 studier på akupunktur og oksidativt stress relaterte tilstander, viste at akupunktur har en epigenetisk effekt. Høyt oksidativtstress kan gjøre skade på DNA-et, og relateres til veldig mange sykdommer og plager. Se gjerne på denne linken.

Krydder og epigenetikk:
Forskere har funnet at grunnen til at det mye mindre betennelser i områder hvor man bruker mye karri, ligger i at gurkemeje og pepper sammen, epigenetisk deaktiverer eller demper det genet som lager betennelse. Det finnes og det kommer flere studier i samme område. Dette viktig for folkehelsen fordi man fra et biokjemisk ståsted ser at betennelser og oksidativt stress er veldig mangesykdommers mor og far.

Botanisk medisin

Botanisk medisin utnytter plantens bestanddeler for å behandle fysiske og psykiske tilstander. Medisinplantene gir oss ekstrakter, tinkturer, pulver og te, som feks den kraftfulle lakrisroten og den livgivende rosenroten.

Blant flere hundre medisinske urter kan nevnes: angelika, svarthyll, timian, humle og marietistel, som ved riktig bruk har stor nytte. I årtusener har man spesialkomponert medisinske urteformler. Et rikt antall planter har gitt lindring til kropp og sinn, både innvortes og i oljemassasje,som omslag og i bad.

Planter som inneholder mye eteriske oljer kan også destilleres for bruk i aromaterapi f.eks. timian. En naturmedisinsk aromaterapeut kan kunsten å velge de riktige eteriske oljene til den enkelte person. De aromatiske oljene bringer hvile til sinnet når tankene spinner, de roer ned eller løfter opp, og kan virke styrkende, regulere appetitt og søvn. Både betennelsestilstander og infeksjoner kan bedres med aromaterapi.

En egen måte å anvende blomster på ble utviklet av den engelske legen Edward Bach i begynnelsen av forrige århundre. Dr. Bach oppdaget hvordan 38 ulike blomster virker inn på ulike aspekter av følelseslivet, som smerte ved savn, sorg og omveltninger i livets ulike faser. Blomsterremediene er så godt som smaksfrie og totalt uten bivirkninger.

Alle vegetabilske oljer, eteriske oljer og urter som benyttes i behandlingene er av høyeste kvalitet, og så langt det lar seg gjøre er disse fra viltvoksende eller økologiske planter.

Kranio sakral terapi

Tekst kommer

tekst kommer

Adresse:Øvre Storgt. 43, 3018 Drammen (inngang bakgård).
Ukentlig i Oslo etter avtale.
Hjemmebeh. hele østlandet etter avtale. Ta kontakt.

Epost:
kjellhaukland@gmail.com